Veel water op de weg…zijn Uw banden nog veilig genoeg?

 Wij geven u hier graag enkele tips

1. Meet je bandenspanning op koude banden.

2. Meet de profieldiepte

  • Zolang het profiel 4 tot 5 mm is, mag je nog spreken van een ideale profieldiepte.
  • Bij minder dan 3 mm wordt het gevaarlijk, zeker op een nat wegdek. Dan vergroot zowel de remafstand als de kans op een ongeval.
  • Heeft je band een diepte van slechts 1,6 mm, dan wordt de kans op een ongeluk bij nat wegdek 3 keer zo groot. (Bovendien is 1,6 mm het wettelijke minimum in België en kan je beboet worden indien het minder is.)

3. Zo check je de slijtage van je banden.

Controleer de slijtindicator. Maar de beste oplossing is bij je bandencentrale of garagist langsgaan. Zij zijn de specialisten met de juiste meetapparatuur.

4. Vervang je banden tijdig.

Met name als:

  • de profieldiepte minder dan 3 mm bedraagt – als het minder is dan 1,6 mm wordt het héél dringend
  • het verschil tussen de diepte van de hoofdgroeven van twee banden op dezelfde as meer dan 5 mm bedraagt
  • de band abnormale slijtage vertoont (bv. enkel slijtage in het midden of op de schouders van de band)
  • de band beschadigd is, met barsten of sneden bijvoorbeeld

5. Zomerbanden in de zomer, winterbanden in de winter.

  • Als je in de zomer zou doorrijden met de zachtere winterbanden, dan slijt het rubber door de hoge temperaturen extra snel.
  • En in de winter slijt het rubber van zomerbanden juist weer sneller, omdat het rubber hard wordt en hierdoor geen grip heeft. Tijdig wisselen dus!
  • in België zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar in een aantal buurlanden dan weer wel.   Denk eraan als je bv. op ski-reis vertrekt.

Meer tips en redenen om je bandenspanning te controleren, en hoe je dit precies doet kun je hier nalezen.

Bron: https://veiligeband.be/nl